1/ دستگاه تصفیه آب RO چیست؟

در حال حاضر، دستگاه تصفیه آب RO پیشرفته‌ترین فناوری اسمز معکوس است که در بسیاری از ماشین‌های مختلف استفاده می‌شود و به دلیل توانایی آن در تمیز کردن باکتری‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب، بیشتر مورد اعتماد خانواده‌ها است.

با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان قبل از سرمایه گذاری در یک دستگاه تصفیه آب با این فناوری، هنوز اصول عملکرد دستگاه تصفیه آب RO را زیر سوال می برند.

تکنولوژی RO مخفف اسمز معکوس - اسمز معکوس است. غشای RO بر روی اختلاف فشار آب بین ورودی و خروجی کار می کند تا آب را از طریق هر عنصر فیلتر، از هسته خام به هسته های عملکردی وارد کند. کثیفی، باکتری ها، ناخالصی ها، فلزات سنگین و بو در این فرآیند حذف می شوند.

با این مکانیسم عملیاتی، دستگاه تصفیه آب RO نیاز به فشار بالایی دارد. فشار خط لوله آب معمولی برای پاسخگویی به عملکرد غشاء RO کافی نیست. بنابراین یک موتور الکتریکی برای پمپاژ آب به فشار بالا مورد نیاز است.

 

بنابراین، دستگاه تصفیه آب RO برای کار و دستیابی به بهترین راندمان فیلتراسیون به برق نیاز دارد. بر اساس بررسی های انجام شده به ازای هر 40 لیتر آب خام، 10-15 لیتر آب خام برای آشامیدن مستقیم به دست می آید، مابقی فاضلابی است که می توان از آن برای سایر نیازها مانند آبیاری گیاهان، شستشو... برخی از انواع ممبران RO رده بالا مانند غشای ژاپنی CSM Toray RO قادر خواهند بود نسبت آب خالص و فاضلاب 50:50 را ارائه دهند.

مهمترین جزء در یک دستگاه تصفیه آب معمولی RO غشای اولترافیلتراسیون RO است، علاوه بر این، دستگاه دارای اجزای اصلی دیگری مانند فیلترهای درشت، فیلترهای مکمل معدنی، پمپ ها، مخازن تحت فشار، شیرهای برقی و سایر اجزا خواهد بود. سایر قطعات ساختاری مانند اتصالات، سیم، شیرهای قطع آب، شیرآلات و غیره.

در بازار، یک دستگاه تصفیه آب RO دارای تعدادی فیلتر از 5 تا 9 هسته خواهد بود که در قسمت بعدی این فرآیند توضیح داده خواهد شد.

 

پیش فیلتر

 

پیش فیلتر شامل هسته های 1، 2، 3 است. پیش فیلتر به حذف ذرات بزرگتر مانند ماسه، خاک و سایر بقایای آب کمک می کند. بنابراین، این مرحله همچنین به محافظت از غشای RO از گرفتگی ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی و کلر کمک می کند.

به طور خاص، منبع آب خام از لوله آب به فیلتر درشت شماره 1 می رود. فیلتر شماره 1 از فیبر درشت PP با شکاف 5 میکرون ساخته شده است تا از کثیفی و گل و لای در اندازه 5 میکرون در بالا جلوگیری کند. کثیفی باقیمانده با آب از طریق شیر کم فشار به دومین فیلتر درشت که حاوی کربن فعال است می رود تا فلزات سنگین، مواد شیمیایی سمی را جذب کند و بوها را از آب حذف کند.

در هسته شماره 3 ناخالصی هایی با اندازه 1 میکرون یا بیشتر مسدود شده و آب همچنان وارد پمپ می شود.

 

اسمزمعکوس RO

فیلتر بعدی لیست غشای RO است. آب بعد از هسته شماره 3، از طریق پمپ به غشای RO رانده می شود. اینجا. آب از طریق یک غشای نیمه تراوا مجبور می شود تا ناخالصی های کوچک را مسدود کند. غشای RO مجموعه ای از مش های میکرو است که به فیلتر کردن اکثر ناخالصی های میکروسکوپی مانند باکتری ها، میکروارگانیسم ها و ... بدون تغییر در شیرینی آب کمک می کند. سیستم های فیلتراسیون RO همچنین به حذف سرب، آرسنیک، مس، کروم، سلنیوم، فلوراید و غیره کمک می کند.

 

هسته های کاربردی

برای تصفیه کننده های آب با 6 هسته فیلتر یا بیشتر، بعد از غشای RO هسته های کاربردی وجود دارد که مواد معدنی و مواد مغذی لازم برای بهبود سلامت را اضافه می کند.

 

پس از فیلتر کردن، پوسته نارگیل هسته کربن فعال

قبل از اینکه آب تصفیه شده تصفیه شده به داخل مخزن تحت فشار جریان یابد، از طریق هسته کربن فعال پوسته نارگیل جریان می یابد. در این مرحله آب آخرین مرحله فیلتراسیون را طی می کند تا ناخالصی های باقیمانده را تمیز کند، بوها را از بین ببرد، طعم لذیذ را تثبیت کند و آب را کاملاً خالص کند.

 

3/ آیا باید از دستگاه تصفیه آب RO استفاده کنم؟

ابتدا باید بیماری را در منبع آب خود تشخیص دهید. دستگاه تصفیه آب RO کارایی خود را در موارد زیر ثابت می کند:

 

منبع آبی که در آن زندگی می کنید بهداشتی نیست، آلوده به زاج، رسوب آهک است یا از تمیزی آب مطمئن نیستید.

شما می خواهید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید تا آب تمیز، آب گرم و سرد داشته باشید تا در زمان نیاز از آن استفاده کنید

منبع آب شما کم فشار است، نمی توان از فیلتر نانو استفاده کرد. دستگاه تصفیه آب نانو از فشار طبیعی آب، بدون برق یا پمپ آب استفاده می کند. بنابراین اگر منبع آب شما کم فشار است، باید از دستگاه تصفیه آب RO برای غلبه بر این مشکل استفاده کنید.کند.

 

 

 اجزای اصلی و لوازم تصفیه آب

اگرچه ممکن است دستگاه های تصفیه آب بسته به سازنده، از نظر فناوری و طراحی کمی متفاوت باشند. اما اکثر ماشین ها دارای لوازم اولیه یکسانی هستند، مانند اسکلت کل دستگاه.

 

هسته فیلتر: با عملکرد اصلی فیلتر کردن ناخالصی ها و کثیفی های موجود در منبع آب، به عنوان قسمت اصلی فیلتر در نظر گرفته می شود. این نیز عاملی است که تمیزی و ایمنی آب خروجی را تعیین می کند. هر عنصر فیلتر معمولاً بسته به نوع ماشین و فناوری مورد استفاده شرکت، مراحل فیلتر مختلفی دارد.

مخزن فشار: مخزن تحت فشار وظیفه ذخیره آب و ایجاد فشار برای فشار دادن آب به شیر آب را دارد. علاوه بر این، این بخش همچنین به ایجاد تعادل بین نیروها در هنگام کار دستگاه کمک می کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از سرریز یا فشار بیش از حد آب، مخزن فشار نیز می تواند به طور خودکار جریان آب را زمانی که فشار در مخزن به حداکثر سطح رسید قطع کند.

سوپاپ: لوازم جانبی دستگاه تصفیه آب شامل یک سیستم سوپاپ خواهد بود که بسته به موقعیت، هر شیر عملکرد متفاوتی خواهد داشت. اساساً 3 نوع شیر اصلی وجود دارد: شیرهای برقی درست بعد از سیستم فیلتراسیون نصب می شوند که به جلوگیری از جاری شدن آب تصفیه نشده به داخل آب تصفیه شده و محدود کردن نشت کمک می کند. شیر فشار بالا به طور خودکار برق دستگاه را هنگامی که مخزن فشار پر است قطع می کند. شیر فشار پایین به طور خودکار برق را زمانی که آب ورودی ضعیف است قطع می کند.

پمپ: فشاری را برای هدایت آب به داخل فیلتر و از طریق فیلتر ایجاد می کند تا دستگاه بتواند کار کند.

شیر آب: آب تصفیه شده را به بیرون هدایت می کند. برخی از انواع شیرهای تصفیه آب نیز می توانند آب سرد و گرم را تشخیص دهند.