x تبلیغات
دوزینگ پمپ

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

 

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

مفهوم: دستگاه تصفیه آب صنعتی یک سیستم تصفیه آب است که با ظرفیت عملیاتی زیاد تولید می شود. آب تصفیه شده مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت برای آب آشامیدنی مستقیم است که برای نیاز کارکنان در سازمان کافی است. در حال حاضر سیستم های تصفیه صنعتی با ظرفیت های بسیار متنوع در کارخانه ها، پارک های صنعتی، آپارتمان ها، ادارات، مدارس، بیمارستان ها و...

کاربرد: دستگاه های تصفیه آب صنعتی به حذف 95 تا 99 درصد از باکتری ها، ویروس ها، فلزات سنگین و مواد سمی موجود در منابع آب کمک می کند و آب تمیز و سالم را برای کاربران فراهم می کند.

 

مزیت دستگاه تصفیه آب

محصولات فعلی تصفیه آب همه از فناوری مدرن استفاده می کنند و از استانداردهای ممبران RO اطمینان حاصل می کنند. ظرفیت قدرتمند، منبع بزرگی از آب تصفیه شده را برای سازمان فراهم می کند. انتخاب های متنوع طراحی، رنگ و ظرفیت فیلتر، اختیاری بر اساس نیاز مشتری. بسیاری از عناصر فیلتر مختلف را با عملکرد فیلتر ترکیب می کند و مواد معدنی ضروری را برای سلامتی اضافه می کند.

 

اصل کار سیستم تصفیه آب صنعتی

محصولات تصفیه آب صنعتی بر اساس اصول اساسی زیر کار می کنند:

مرحله 1: آب در یک مخزن بزرگ ذخیره می شود و به یک فیلتر اولیه با 3 ستون فیلتر پمپ می شود. در اینجا آب ورودی برای مواد بزرگتر از 5 میکرون مانند گل و لای، خاک، زنگ، زاج و غیره فیلتر می شود.

مرحله 2: پس از فیلتر شدن از طریق فیلتر درشت، آب به مرحله مخزن انتقال می رود تا باقیمانده های کوچکتر باقیمانده، ناخالصی هایی که فیلتر قبلی قادر به تحمل آن نیست، فیلتر شود.

مرحله 3: آب برای تحت فشار قرار دادن پمپ به یک فیلتر ایمن با اندازه غشایی کمتر از 1 میکرون و سیستم اسمز معکوس RO منتقل می شود.

در اینجا، غشای RO می‌تواند آیکون‌های فلزی مضر موجود در آب را فیلتر کرده و تا 95 درصد سایر باکتری‌های میکروسکوپی را حذف کند. همچنین این دوره زمانی است که فیلترهای زیر 1 نانومتر بیشتر فعال هستند. آنها فقط به مولکول های آب و مواد معدنی اجازه عبور می دهند. در نتیجه، منبع آب فیلتر شده به استاندارد خلوص بالایی می رسد.

 

 کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

امروزه با ویژگی های برجسته ای که دارد، دستگاه های تصفیه آب صنعتی در بسیاری از محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، به طور معمول از جمله:

در تولید مواد دارویی و آرایشی: یک صنعت مهم نمی تواند فاقد آب تمیز باشد زیرا مستقیماً بر محصولات مرتبط با مردم تأثیر می گذارد که روزانه برای بهبود سلامت و زیبایی استفاده می شود.

بنابراین لازم است آب مصرفی تمیز و خالص باشد تا فرآیند تولید لوازم آرایشی سالم و تمیز باشد و بعداً بر سلامت مصرف کننده تأثیر نگذارد. سیستم تصفیه آب صنعتی در فرآیند تولید اصلی برای اطمینان از خروجی و کیفیت پایدار بدون تأثیر بر کاربران استفاده می شود.

در تأسیسات عمومی مانند مدارس، بیمارستان ها: آب سالم برای دانش آموزان و بیماران فراهم می شود. این امر خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و گوارشی را به حداقل می رساند - بیماری هایی که معمولا در کودکان خردسال دیده می شود و برای بیمارانی که مقاومت ضعیفی دارند بی خطر است.

در مشاغل با تعداد کارمند زیاد: هر شرکت یا آژانسی به منبع آب تمیز نیاز دارد تا کارکنان را برای برآورده کردن اساسی ترین نیازها فراهم کند.

این نه تنها سلامت کارکنان را تضمین می کند، بلکه به آنها کمک می کند تا با آب خالص و سالم کارآمدتر کار کنند و هر روز مواد مغذی لازم را برای بدن سالم تری فراهم کنند.

 

مزایای برجسته سیستم تصفیه آب نیمه صنعتی RO

سیستم فیلتر با ظرفیت 200 لیتر در ساعت طراحی شده است که نیاز حدود 200 تا 800 نفر در ادارات، ساختمان ها، بیمارستان ها، مدارس، آشپزخانه های صنعتی، کارخانجات، و ... را تامین می کند.  برای محافظت از ممبران RO و افزایش عمر سیستم، از ستون فیلتر نرم کننده آب 01 1054 استفاده می کند، مواد داخلی آن دانه های تبادل یونی است که مطابق با استاندارد NFS است - استاندارد جهانی کیفیت ایجاد شده توسط مرکز همکاری ایمنی غذا و آب آشامیدنی صادر شده است. توسط سازمان بهداشت جهانی WHO .

ستون فیلتر مجهز به سیستم شیر کنترل اتوماتیک است تا به صورت دوره ای ستون کاتیونی را به طور خودکار شستشو داده و برگرداند.

نه تنها این، این دستگاه همچنین یک هسته کاربردی T33  را بعد از ممبران RO اضافه می کند تا شیرینی آب را تثبیت کند و مقدار لازم مواد معدنی را برای بدن جبران کند.

فریم دستگاه از فولاد ضد زنگ 304، روشن، بادوام و نصب آسان ساخته شده است.

 

آشنایی با عملیات تصفیه آب

 

1/ دستگاه تصفیه آب RO چیست؟

در حال حاضر، دستگاه تصفیه آب RO پیشرفته‌ترین فناوری اسمز معکوس است که در بسیاری از ماشین‌های مختلف استفاده می‌شود و به دلیل توانایی آن در تمیز کردن باکتری‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب، بیشتر مورد اعتماد خانواده‌ها است.

با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان قبل از سرمایه گذاری در یک دستگاه تصفیه آب با این فناوری، هنوز اصول عملکرد دستگاه تصفیه آب RO را زیر سوال می برند.

تکنولوژی RO مخفف اسمز معکوس - اسمز معکوس است. غشای RO بر روی اختلاف فشار آب بین ورودی و خروجی کار می کند تا آب را از طریق هر عنصر فیلتر، از هسته خام به هسته های عملکردی وارد کند. کثیفی، باکتری ها، ناخالصی ها، فلزات سنگین و بو در این فرآیند حذف می شوند.

با این مکانیسم عملیاتی، دستگاه تصفیه آب RO نیاز به فشار بالایی دارد. فشار خط لوله آب معمولی برای پاسخگویی به عملکرد غشاء RO کافی نیست. بنابراین یک موتور الکتریکی برای پمپاژ آب به فشار بالا مورد نیاز است.

 

بنابراین، دستگاه تصفیه آب RO برای کار و دستیابی به بهترین راندمان فیلتراسیون به برق نیاز دارد. بر اساس بررسی های انجام شده به ازای هر 40 لیتر آب خام، 10-15 لیتر آب خام برای آشامیدن مستقیم به دست می آید، مابقی فاضلابی است که می توان از آن برای سایر نیازها مانند آبیاری گیاهان، شستشو... برخی از انواع ممبران RO رده بالا مانند غشای ژاپنی CSM Toray RO قادر خواهند بود نسبت آب خالص و فاضلاب 50:50 را ارائه دهند.

مهمترین جزء در یک دستگاه تصفیه آب معمولی RO غشای اولترافیلتراسیون RO است، علاوه بر این، دستگاه دارای اجزای اصلی دیگری مانند فیلترهای درشت، فیلترهای مکمل معدنی، پمپ ها، مخازن تحت فشار، شیرهای برقی و سایر اجزا خواهد بود. سایر قطعات ساختاری مانند اتصالات، سیم، شیرهای قطع آب، شیرآلات و غیره.

در بازار، یک دستگاه تصفیه آب RO دارای تعدادی فیلتر از 5 تا 9 هسته خواهد بود که در قسمت بعدی این فرآیند توضیح داده خواهد شد.

 

پیش فیلتر

 

پیش فیلتر شامل هسته های 1، 2، 3 است. پیش فیلتر به حذف ذرات بزرگتر مانند ماسه، خاک و سایر بقایای آب کمک می کند. بنابراین، این مرحله همچنین به محافظت از غشای RO از گرفتگی ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی و کلر کمک می کند.

به طور خاص، منبع آب خام از لوله آب به فیلتر درشت شماره 1 می رود. فیلتر شماره 1 از فیبر درشت PP با شکاف 5 میکرون ساخته شده است تا از کثیفی و گل و لای در اندازه 5 میکرون در بالا جلوگیری کند. کثیفی باقیمانده با آب از طریق شیر کم فشار به دومین فیلتر درشت که حاوی کربن فعال است می رود تا فلزات سنگین، مواد شیمیایی سمی را جذب کند و بوها را از آب حذف کند.

در هسته شماره 3 ناخالصی هایی با اندازه 1 میکرون یا بیشتر مسدود شده و آب همچنان وارد پمپ می شود.

 

اسمزمعکوس RO

فیلتر بعدی لیست غشای RO است. آب بعد از هسته شماره 3، از طریق پمپ به غشای RO رانده می شود. اینجا. آب از طریق یک غشای نیمه تراوا مجبور می شود تا ناخالصی های کوچک را مسدود کند. غشای RO مجموعه ای از مش های میکرو است که به فیلتر کردن اکثر ناخالصی های میکروسکوپی مانند باکتری ها، میکروارگانیسم ها و ... بدون تغییر در شیرینی آب کمک می کند. سیستم های فیلتراسیون RO همچنین به حذف سرب، آرسنیک، مس، کروم، سلنیوم، فلوراید و غیره کمک می کند.

 

هسته های کاربردی

برای تصفیه کننده های آب با 6 هسته فیلتر یا بیشتر، بعد از غشای RO هسته های کاربردی وجود دارد که مواد معدنی و مواد مغذی لازم برای بهبود سلامت را اضافه می کند.

 

پس از فیلتر کردن، پوسته نارگیل هسته کربن فعال

قبل از اینکه آب تصفیه شده تصفیه شده به داخل مخزن تحت فشار جریان یابد، از طریق هسته کربن فعال پوسته نارگیل جریان می یابد. در این مرحله آب آخرین مرحله فیلتراسیون را طی می کند تا ناخالصی های باقیمانده را تمیز کند، بوها را از بین ببرد، طعم لذیذ را تثبیت کند و آب را کاملاً خالص کند.

 

3/ آیا باید از دستگاه تصفیه آب RO استفاده کنم؟

ابتدا باید بیماری را در منبع آب خود تشخیص دهید. دستگاه تصفیه آب RO کارایی خود را در موارد زیر ثابت می کند:

 

منبع آبی که در آن زندگی می کنید بهداشتی نیست، آلوده به زاج، رسوب آهک است یا از تمیزی آب مطمئن نیستید.

شما می خواهید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید تا آب تمیز، آب گرم و سرد داشته باشید تا در زمان نیاز از آن استفاده کنید

منبع آب شما کم فشار است، نمی توان از فیلتر نانو استفاده کرد. دستگاه تصفیه آب نانو از فشار طبیعی آب، بدون برق یا پمپ آب استفاده می کند. بنابراین اگر منبع آب شما کم فشار است، باید از دستگاه تصفیه آب RO برای غلبه بر این مشکل استفاده کنید.کند.

 

 

 اجزای اصلی و لوازم تصفیه آب

اگرچه ممکن است دستگاه های تصفیه آب بسته به سازنده، از نظر فناوری و طراحی کمی متفاوت باشند. اما اکثر ماشین ها دارای لوازم اولیه یکسانی هستند، مانند اسکلت کل دستگاه.

 

هسته فیلتر: با عملکرد اصلی فیلتر کردن ناخالصی ها و کثیفی های موجود در منبع آب، به عنوان قسمت اصلی فیلتر در نظر گرفته می شود. این نیز عاملی است که تمیزی و ایمنی آب خروجی را تعیین می کند. هر عنصر فیلتر معمولاً بسته به نوع ماشین و فناوری مورد استفاده شرکت، مراحل فیلتر مختلفی دارد.

مخزن فشار: مخزن تحت فشار وظیفه ذخیره آب و ایجاد فشار برای فشار دادن آب به شیر آب را دارد. علاوه بر این، این بخش همچنین به ایجاد تعادل بین نیروها در هنگام کار دستگاه کمک می کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از سرریز یا فشار بیش از حد آب، مخزن فشار نیز می تواند به طور خودکار جریان آب را زمانی که فشار در مخزن به حداکثر سطح رسید قطع کند.

سوپاپ: لوازم جانبی دستگاه تصفیه آب شامل یک سیستم سوپاپ خواهد بود که بسته به موقعیت، هر شیر عملکرد متفاوتی خواهد داشت. اساساً 3 نوع شیر اصلی وجود دارد: شیرهای برقی درست بعد از سیستم فیلتراسیون نصب می شوند که به جلوگیری از جاری شدن آب تصفیه نشده به داخل آب تصفیه شده و محدود کردن نشت کمک می کند. شیر فشار بالا به طور خودکار برق دستگاه را هنگامی که مخزن فشار پر است قطع می کند. شیر فشار پایین به طور خودکار برق را زمانی که آب ورودی ضعیف است قطع می کند.

پمپ: فشاری را برای هدایت آب به داخل فیلتر و از طریق فیلتر ایجاد می کند تا دستگاه بتواند کار کند.

شیر آب: آب تصفیه شده را به بیرون هدایت می کند. برخی از انواع شیرهای تصفیه آب نیز می توانند آب سرد و گرم را تشخیص دهند.

 

فیلتر کربن فعال چیست؟

 

فیلتر کربن فعال چیست؟

فیلتر کربن فعال در آب ها؛ در تصفیه ناخالصی های آلی و غیر آلی حل نشده و همچنین رنگ، طعم و بو استفاده می شود. مواد معدنی کربنی که سطح آنها با فرآیند فعال سازی حدود 100 برابر افزایش می یابد، مواد آلی را جذب و فیلتر می کنند. کانی های کربنی با چگالی بسیار کم دو نوع هستند.

GAC  کربن فعال گرانولی

PAC  کربن فعال پودری

پرمصرف ترین مواد اولیه در تولید کربن فعال؛ پوسته نارگیل تکه های زغال سنگ، چوب و روغن است. اکثر مواد خام مورد استفاده در فعال سازی معمولاً دارای سطح داخلی 10 تا 20 متر مربع بر گرم در حالت تصفیه نشده خود هستند. فرآیند فعال سازی به این صورت است که کربن را با استفاده از بخار تحت اکسیداسیون کنترل شده قرار می دهد تا سطح داخلی بسیار افزایش یابد. افزایش سطح داخلی بین 700-1500 مترمربع بر گرم بستگی به شرایط فرآیند و نوع ماده خام مصرفی دارد. سطح داخلی توسط یک شبکه بسیار توسعه یافته از سوراخ ها با قطرهای مختلف تشکیل شده است. تمام کربن های فعال در ساختار آنها؛ حاوی مخلوطی از سوراخ های میکرو، مزو و ماکرو هستند.

 

سیستم های فیلتر کربن

مواردی که در طراحی فیلترهای کربنی باید در نظر گرفته شوند.

1- خواص فیزیکی و شیمیایی کانی کربن فعال مورد استفاده در فرآیند فیلتر،

2- زمان تماس آب با کربن فعال (مقدار معدنی)

3- قطر مخزن معدنی (میزان عبور آب)

4- ساختار شیر اتوماسیون (قطر نصب، دبی شستشوی معکوس)

هنگام ایجاد سیستم؛ باید به نکاتی مانند اتوماسیون، مواد معدنی، ابعاد مخازن مواد معدنی که باید مورد استفاده قرار گیرند توجه شود و سیستم با توجه به این پارامترهای طراحی محاسبه شود.

مخازن بدنه پلی اتیلن یا مخازن فولادی با روکش اپوکسی در فیلترهای کربن فعال مانند سایر سیستم ها استفاده می شوند. تنها نکته ای که در سیستم ها تغییر می کند، اصول کار سیستم های اتوماسیون است. این سیستم ها که می توانند زمان کنترل، کنترل حجم، کنترل پنل الکترونیکی (ریزپردازنده)، پنوماتیک یا دستی باشند، در هر دو مدل مخزن قابل استفاده هستند.

 

اصل کار فیلترهای کربن فعال

 آب خامی که تحت فشار وارد فیلتر کربن فعال می شود، در مدت زمان تماس محاسبه شده از فیلتر عبور می کند و بو، طعم، مواد آلی و کلر اضافی آب را حذف می کند.

 

آلاینده های محبوس شده در فیلتر کربن فعال باعث کاهش کارایی فیلتر می شود. برای اطمینان از کارکرد مجدد فیلتر، فیلتر معکوس شستشو شده و آلاینده های محبوس شده در فیلتر تخلیه می شوند.

مناطق استفاده: -فیلتراسیون آب چاه،

- برای حذف کلر اضافی در سیستم های کلردار،

فیلتراسیون آبهای سطحی (دریاچه، رودخانه، دریا)

-برای پیش فیلتراسیون قبل از سیستم های نرم کننده،

-برای پیش فیلتراسیون قبل از سیستم اسمز معکوس،

- فیلتراسیون فاضلاب تصفیه شده

-فرایندهای فیلتراسیون آب استخر، حوزه های استفاده از فیلترهای کربن فعال را تشکیل می دهند.

جاذب کربن فعال در تأسیسات صنعتی و مشاغل مختلف این یک فناوری مهم است که در تصفیه ترکیبات آلی فرار (VOC) و سایر گازهای هوا استفاده می شود. در بیشتر موارد، آنها به اندازه کافی موثر هستند که کیفیت هوا حتی به زیر حد کیفیت هوا در مقررات سختگیرانه کاهش یابد. فناوری کربن فعال ساده، قابل اعتماد و در طول سالیان متمادی اثبات شده است. جاذب‌های کربن فعال در بسیاری از فرآیندها برای تصفیه گازهای حاوی مواد شیمیایی آلاینده با غلظت کم و متوسط ​​موجود در هوا قبل از تخلیه به اتمسفر و برای خالص‌سازی آنها از آلودگی‌های آلی یا معدنی استفاده می‌شوند. کربن های فعال توانایی شگفت انگیزی در جذب این مواد شیمیایی آلاینده دارند. آنها اغلب برای کنترل بو استفاده می شوند.

کربن‌های فعال را می‌توان با مواد سوزاننده آغشته کرد، برای مثال، برای حفظ بسیار خوب H2S و مرکاپتان‌ها در جریان‌های هوای مرطوب. جذب کننده های کربن فعال مورد استفاده به دلیل آلاینده هایی که در فواصل زمانی معینی در خود نگه داشته اند به اشباع می رسند و پس از تجدید استفاده می شوند.

این سیستم ها می توانند تا 100000 متر مکعب در ساعت به طور ایمن کار کنند. آنها می توانند تا 99.5٪ کارایی داشته باشند، به عنوان مثال، در گاز بودار H2S، که به عنوان یکی از رایج ترین کاربردها استفاده می شود. آنها بسته به فرآیندی که در آن استفاده می شوند، می توانند بسیاری از اجزای گاز را به طور همزمان در خود نگه دارند.

 

مواد مورد استفاده از فیلتر کربن اکتیو

مخازن کربن فعال؛ بنا به درخواست مشتری و ویژگی های آب از انواع مختلف مواد مرغوب تولید می شود.

مخازن: آنها را می توان از مخازن با رنگ اپوکسی یا با روکش لاستیکی، مخازن PRFG و مخازن ضد زنگ تولید کرد.

شیرها: شیرهای مورد استفاده در فیلترهای کربن فعال از PVC، چدن یا مواد ضد زنگ ساخته می شوند. انواع شیر: شیرهای چند راهه SIATA یا FLEG، شیرهای پروانه ای دستی، پنوماتیک یا الکتریکی، شیرهای دیافراگمی دستی یا پنوماتیکی.

مواد پرکننده: کربن فعال مبتنی بر زغال سنگ یا کربن فعال مبتنی بر نارگیل به عنوان ماده پرکننده در فیلترهای کربن فعال استفاده می شود.

نازل: در داخل فیلترها از نازل قارچ و نازل بسته به اندازه فیلتر استفاده می شود.

 

دوزینگ پمپ چیست؟

 

دوزینگ پمپ چیست؟

دوزینگ پمپ یک پمپ کوچک و جابجایی مثبت است. این محصول برای پمپ کردن سرعت جریان بسیار دقیق یک ماده شیمیایی یا ماده به جریان آب، بخار یا گاز طراحی شده است. یک پمپ تزریق سرعت جریان دقیق ماده شیمیایی یا محصول دیگر را با روش‌های مختلف ارائه می‌کند، اما عموماً شامل کشیدن مقدار اندازه‌گیری شده به داخل یک محفظه و سپس تزریق این حجم از ماده شیمیایی به لوله یا مخزن مورد نظر است. دوزینگ پمپ ها در کاربردهای مختلفی از کشاورزی، صنعت، تولید تا پزشکی استفاده می شوند.

پمپ تزریق معمولاً بسیار کوچک است و توسط یک موتور الکتریکی کوچک یا محرک هوا تغذیه می شود. آنها یا توسط یک سیستم کنترل خارجی یا معمولاً یک کنترلر پمپ داخلی کنترل می شوند که می تواند سرعت جریان، عملکرد روشن/خاموش و همچنین مواردی مانند آلارم ها و هشدارها برای خشک شدن، گاز زدایی و سطوح پایین محصول را تغییر دهد.

 

دوزینگ پمپ چگونه کار می کنند؟

نمودار فرآیند مترینگج پمپ بسته به برند و مدل، پمپ تزریق به روش‌های مختلف کار می‌کند. تمام این روش ها شامل گرفتن مقدار اندازه گیری شده از یک ماده شیمیایی و سپس تزریق آن محصول به لوله یا ظرف مشابه است. چند بخش عمده در راه اندازی پمپ تزریق وجود دارد:

مخزن یا ظرف مواد شیمیایی محصولی که دوز می شود، این یک شیر یک طرفه است که به یک خط مکش متصل می شود. داخل درام محصول قرار می گیرد و به پمپ اجازه می دهد تا پرایم شده باقی بماند. روی آن باید وزنه ای داشته باشد تا در قسمت پایینی درام محصول باقی بماند و گاهی اوقات یک سوئیچ شناور به آن وصل می شود تا در صورت تمام شدن محصول، پمپ ها هشدار فعال کنند.

خود پمپ این می تواند در اندازه و مواد متفاوت باشد، اما به طور کلی انواع پلاستیک مقاوم در برابر مواد شیمیایی (PVC، PE یا مشابه)، لاستیک یا فولاد ضد زنگ است. دارای یک خط مکش متصل به ورودی و خط دوز متصل به مکش است. مکانیک پمپ می تواند متفاوت باشد

خط دوز معمولاً یک لوله PVC یا PE نسبتاً سفت و یا یک شلنگ تقویت شده است. گاهی اوقات در بخار، آب داغ یا برنامه های کاربردی با فشار فوق العاده بالا، خط می تواند فولاد ضد زنگ باشد. این می تواند دارای انواع مختلفی از کاهش فشار، دریچه های تخلیه هوا باشد، اما به طور کلی فقط یک خط است.

انژکتور. در نقطه ای که محصول به محصول تزریق می شود، یک نقطه تزریق وجود دارد. این یک شیر یک طرفه است به طوری که وقتی دوزینگ پمپ مقداری از محصول را به داخل خط فشار می دهد می تواند بر فشار در لوله تحویل غلبه کند و محصول را به جریان خارج کند. هنگامی که یک شات از محصول آزاد می شود یا پمپ متوقف می شود، شیر یک طرفه مانع از بالا رفتن مایع در خط تحویل و آسیب رساندن به پمپ می شود. انژکتور همچنین دارای یک دهانه است تا محصول به جای دیواره جانبی به وسط جریان منتقل شود. با گذشت زمان برخی از محصولات به خصوص اسیدها و اکسید کننده ها مانند کلر یا پراکسید اگر درست در لبه جریان آزاد شوند، می توانند دیواره های لوله را خورده کنند. رها کردن محصول در وسط جریان همچنین یک گرداب ایجاد می کند که به محصول اجازه می دهد به درستی مخلوط شود که برای اطمینان از انجام واکنش مناسب مفید است.

سیستم کنترل. گاهی اوقات یک سیستم کنترل برای اطمینان از دقیق بودن پمپ دوز و روشن و خاموش شدن آن در زمان های خاص نصب می شود. این می تواند به سادگی یک تایمر یا سوئیچ جریان مستقیم به یک سیستم کنترل مرکزی کامل SCADA یا مشابه با سنسورهایی برای pH، کلر و کنترل نرخ مشابه و متغیر برای افزایش و کاهش سطح در حال دوز باشد. همچنین ممکن است در یک سیستم عملیاتی پیچیده تر ادغام شود.

 

اطلاعاتی از انواع پمپ های تزریق

چند نوع پمپ تزریق مختلف وجود دارد که از نظر عملکرد و مکانیسم پمپاژ متفاوت هستند و برای کاربردها، فشارها و مواد شیمیایی مختلف مناسب هستند. آن ها هستند:

تزریق ثابت از نوع دیافراگم. جایی که یک محفظه پمپ وجود دارد که توسط پیستون و دیافراگم و دریچه های ورودی و خروجی پر و خالی می شود. هنگامی که محفظه با کشیدن پیستون پر می شود، سپس بسته به مقدار دوز شده (به طور کلی درصد حداکثر سرعت جریان)، حجم دوز شده با سرعت معینی به بیرون تزریق می شود. این پمپ ها بسیار دقیق هستند و نرخ جریان تقریبا ثابت محصول را به طور کلی در محدوده 6-250 لیتر در ساعت ارائه می دهند. با کنترل صحیح، آنها همچنین می توانند نرخ دوز متغیر را ارائه دهند.

تزریق پالس نوع دیافراگم. اینجاست که مکانیزم دیافراگمی دوباره وجود دارد اما به جای سرعت جریان آهسته و ثابت، پمپ توسط یک سیم پیچ برقی کنترل می شود. این سیم پیچ ماده شیمیایی را در پالس ها با فاصله زمانی بین پالس ها مکیده و تزریق می کند که کنترل سرعت جریان را فراهم می کند. این باعث می شود این نوع پمپ دقت بسیار کمتری داشته باشد زیرا محصول به صورت پالس با فاصله زمانی بین تزریق تحویل داده می شود. آنها به طور کلی از نظر مکانیکی و الکتریکی بسیار ساده هستند و همچنین بسیار ارزان هستند. با توجه به این که آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید و آنها فقط می توانند نزدیک به 100٪ وظیفه پمپ را به درستی تحویل دهند یا اگر آب در حال تصفیه به یک مخزن یا مشابه پمپ شود و سپس به درستی مخلوط شود. این روزها با قیمت بسیار پایین تر پمپ های دوز "ثابت" مناسب، این نوع فناوری منسوخ شده است.

پمپ های نوع لوب. این نوع پمپ ها حجم مشخصی را از طریق مجموعه ای از پروانه های چرخ دنده مشبک اجازه می دهد. حجم بین این پروانه‌ها احتمالاً به اندازه پمپ‌های دیافراگمی مناسب نیست و همچنین دارای سطح سایشی هستند، بنابراین فقط زمانی مناسب هستند که محصول دارای ویسکوزیته بالا و خود روان‌کاری باشد، بنابراین سایش به حداقل می‌رسد. همچنین تنظیم دقیق آنها برای دبی کمتر دشوار است.

پمپ های پریستالتیک:  پمپ های پریستالتیک یا لوبی روشی تخصصی و بسیار دقیق برای دوز هستند. این مکانیسم با داشتن یک لوله انعطاف پذیر کار می کند که محصول باید از آن عبور کند. این لوله به صورت نیم دایره ای خم می شود و یک غلتک کوچک روی یک بازوی مکانیکی روی قسمت بیرونی لوله حرکت می کند. این عمل "بخشی" از محصول را در لوله می گیرد و آن را در امتداد و به داخل لوله دوز و جریان اصلی فشار می دهد. این پمپ ها به طور گسترده در صنعت پزشکی استفاده می شوند زیرا به راحتی استریل می شوند و مکانیسم پمپ می تواند به سرعت تغییر کند و از آن آلوده یا آسیب دیده باشد. نقطه ضعف این واحدها این است که به سرعت فرسوده می شوند و از آنجایی که از یک لوله لاستیکی انعطاف پذیر برای عملکرد پمپ استفاده می کنند، نمی توانند پمپاژ به جریان فشار بالا را تحمل کنند زیرا فقط برای فشار ترکیدگی لوله انعطاف پذیر خوب هستند.

تعریف دوزینگ پمپ

 

تعریف دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ را پمپ تزریق یا مترینگ پمپ نیز می نامند. دوزینگ پمپ یک پمپ جابجایی مثبت ویژه است که می تواند نیازهای فرآیندهای مختلف تکنولوژیکی سخت را برآورده کند.میزان جریان را می توان به صورت پله ای در محدوده 0-100 تنظیم کرد.برای انتقال مایعات (به ویژه مایعات خورنده) استفاده می شود.

دوزینگ پمپ نوعی ماشین آلات انتقال سیال است و ویژگی بارز آن این است که می تواند بدون توجه به فشار تخلیه جریان ثابتی را حفظ کند. استفاده از پمپ تزریق می تواند به طور همزمان عملکردهای تحویل، اندازه گیری و تنظیم را تکمیل کند و در نتیجه فرآیند تولید را ساده کند. با استفاده از پمپ تزریق متعدد، می توان چندین رسانه را با نسبت های دقیق برای اختلاط وارد جریان فرآیند کرد. پمپ تزریق به دلیل برجستگی خاص خود به طور گسترده در صنایع پتروشیمی، دارویی، غذایی و سایر صنایع مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ویژگی های اصلی پمپ های تزریق

ساختار پمپ

پمپ از سه قسمت موتور، جعبه انتقال و سیلندر تشکیل شده است.

قسمت جعبه انتقال از یک مکانیزم چرخ دنده حلزونی، یک مکانیسم تنظیم ضربه و یک مکانیسم اتصال میل لنگ تشکیل شده است؛ حرکت تنظیم بالا با چرخاندن چرخ دستی تنظیم انجام می شود، در نتیجه خروج از مرکز محور متحرک را تغییر می دهد تا به هدف تغییر تغییر کند.

قطعات سیلندر از سر پمپ، گروه سوپاپ مکش، گروه دریچه تخلیه، پیستون و مهر و موم پکینگ تشکیل شده است.

 

اصل کار

موتور کرم را از طریق کوپلینگ به حرکت در می آورد، و شفت اصلی و چرخ خارج از مرکز از طریق کاهش سرعت چرخ دنده حلزونی می چرخند، و چرخ خارج از مرکز، صندلی تنظیم کشویی میله اتصال کمانی شکل را برای برگشت به حرکت در می آورد. هنگامی که پیستون به سمت نقطه مرده عقب حرکت می کند، به تدریج خلاء در محفظه پمپ ایجاد می شود، دریچه مکش باز می شود و مایع به داخل مکیده می شود؛ هنگامی که پیستون به سمت نقطه مرده حرکت می کند، دریچه مکش بسته می شود، دریچه تخلیه می شود. باز می شود و مایع بیشتر در پیستون جریان می یابد. چرخه رفت و برگشتی پمپ فشار مداوم و تخلیه کمی مایع را تشکیل می دهد.

 

تنظیم جریان

سرعت جریان پمپ با چرخاندن چرخ دستی تنظیم کننده تنظیم می شود تا پیچ تنظیم را به چرخش درآورد، در نتیجه فاصله بین میله های اتصال کمانی شکل و تغییر حرکت پیستون (پیستون) در محفظه پمپ تغییر می کند تا نرخ جریان. مقیاس چرخ دستی را برای تعیین حرکت پیستون با دقت 95٪ تنظیم کنید.

 

خصوصیات های پمپ تزریق

عملکرد پمپ برتر است، در این میان پمپ اندازه گیری دیافراگمی مطلقاً نشتی ندارد، عملکرد ایمنی بالا، اندازه گیری و تحویل دقیق، سرعت جریان را می توان به طور دلخواه از صفر تا حداکثر مقدار نامی تنظیم کرد و فشار را می توان به صورت دلخواه انتخاب کرد. از فشار معمولی تا حداکثر محدوده مجاز.

2. تنظیم بصری و واضح است، کار پایدار است، بدون سر و صدا، اندازه کوچک، وزن سبک، تعمیر و نگهداری آسان است و می تواند به طور موازی استفاده شود.

پمپ دارای انواع مختلف و عملکرد کامل است، مناسب برای انتقال از 30- درجه تا 450 درجه، ویسکوزیته 0-800 میلی متر بر ثانیه است، حداکثر فشار تخلیه می تواند به 64 مگاپاسکال برسد، محدوده جریان 0.1-20000 لیتر در ساعت و اندازه گیری است. دقت در ± 1٪ است.

4. با توجه به الزامات فرآیند، پمپ را می توان به صورت دستی تنظیم کرد و جریان را می توان با تبدیل فرکانس تنظیم کرد، و همچنین می تواند کنترل از راه دور و کنترل خودکار رایانه را درک کند.

 

 

اصل کار پمپ تزریق

     پمپ تزریق عمدتا از سه بخش تشکیل شده است: درایو قدرت، تحویل مایع و کنترل تنظیم. دستگاه پاور درایو دیافراگم تحویل مایع را برای برگشت از طریق سیستم اتصال مکانیکی هدایت می کند:

     دیافراگم (پیستون) توسط مایع تحویل در نیمه اول حرکت استنشاق شده و در نیمه دوم از سر پمپ تخلیه می شود؛ بنابراین، تغییر فرکانس رفت و برگشتی کورس یا طول کورس هر حرکت رفت و برگشتی می تواند به نتیجه برسد. هدف از تنظیم حجم تحویل مایع. دقت پردازش دقیق، حجم پمپاژ را در هر بار تضمین می‌کند و اندازه‌گیری دقیق محیط انتقال را متوجه می‌شود.

     با توجه به تفاوت در درایو قدرت و روش های تحویل سیال، پمپ های اندازه گیری را می توان به طور تقریبی به دو نوع تقسیم کرد: نوع پیستونی و نوع دیافراگمی.

 

انواع پمپ تزریق

     1. پمپ اندازه گیری پیستونی

     به طور عمده دو نوع پمپ شیر معمولی و پمپ بدون سوپاپ وجود دارد. پمپ های اندازه گیری پیستونی به دلیل ساختار ساده و مقاومت در برابر دما و فشار بالا به طور گسترده در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. با هدف کمبود پمپ های پیستونی معمولی برای محیط های با ویسکوزیته بالا در شرایط فشار بالا، پمپ اندازه گیری پیستونی دوار بدون سوپاپ بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به طور گسترده در رسانه های با ویسکوزیته بالا مانند شربت، شکلات و افزودنی های نفتی استفاده می شود. اضافه اندازه گیری شده با توجه به اشکال ساختاری عدم توانایی در دستیابی به جداسازی کامل بین محیط اندازه گیری شده و روان کننده در پمپ، پمپ های اندازه گیری پیستونی دارای محدودیت های زیادی در کاربردهای اندازه گیری سیال با الزامات ضد آلودگی بالا هستند.

 

     2. پمپ اندازه گیری دیافراگمی

     همانطور که از نام آن پیداست، پمپ اندازه گیری دیافراگم از یک دیافراگم انعطاف پذیر طراحی شده و پردازش شده ویژه برای جایگزینی پیستون استفاده می کند و حرکت رفت و برگشتی را تحت عمل مکانیزم محرک برای تکمیل فرآیند مکش- تخلیه انجام می دهد. با توجه به اثر جداسازی دیافراگم، جداسازی بین سیالی که باید اندازه گیری شود و مکانیزم روانکاری محرک واقعاً از نظر ساختاری تحقق می یابد. طراحی ساختاری با تکنولوژی بالا و انتخاب مواد جدید عمر مفید دیافراگم را تا حد زیادی بهبود بخشیده است، همراه با مقاومت در برابر خوردگی عالی مواد کامپوزیت، پمپ اندازه گیری دیافراگم به نوع پمپ اصلی در کاربردهای اندازه گیری سیال تبدیل شده است. در میان اعضای خانواده پمپ های اندازه گیری دیافراگمی، پمپ دیافراگمی با هدایت هیدرولیکی از روغن برای به حرکت درآوردن یکنواخت دیافراگم استفاده می کند که بر کاستی های نیروی متمرکز بیش از حد بر روی دیافراگم پمپ تحت روش درایو مستقیم مکانیکی غلبه می کند و عمر پمپ را بهبود می بخشد. دیافراگم و حد بالایی فشار کاری. به منظور غلبه بر خرابی کار ناشی از آسیب دیافراگم که ممکن است در پمپ های اندازه گیری تک دیافراگمی رخ دهد، برخی از پمپ های اندازه گیری مجهز به آسیب دیافراگمی هستند تا هنگام شکسته شدن دیافراگم، حفاظت زنجیر اتوماتیک را انجام دهند؛ اندازه گیری با سر پمپ ساختاری دو دیافراگمی ایمنی آن را بیشتر بهبود می بخشد، مناسب برای برنامه هایی که به ویژه به حفاظت امنیتی حساس هستند.

 به عنوان نوعی پمپ تزریق دیافراگمی، پمپ تزریق درایو الکترومغناطیسی از آهنرباهای الکترومغناطیسی برای تولید نیروی محرکه ضربانی استفاده می کند که باعث صرفه جویی در موتور و مکانیسم تغییر سرعت می شود و سیستم را کوچک و فشرده می کند و شاخه مهمی از اندازه گیری کم فشار کم برد است. 

 

خرید دوزینگ پمپ

 

برای خرید دوزینگ پمپ های اتاترون و دوزینگ پمپ های ایرانی همچون برند آیریک می توانید از سایت صنعت آب و پمپ ایران دیدن کنید.

کاربرد کربن تصفیه آب

 

کاربرد کربن تصفیه آب

کربن تصفیه آب در فیلترهای آب خانگی نیز برای بهبود موثر طعم آب استفاده می شود. علاوه بر این کیفیت فیلتر کربن تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب نیز بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا دارای کاربرد های بسیار زیاد و چشم گیری می باشد.

 

کربن تصفیه آب برای عملیات تصفیه آب چه کاربرد هایی دارد؟

کربن فعال بسته به تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تصفیه آب، آلاینده ها را به روش های مختلف حذف می کند. یکی از رایج ترین دستگاه های مورد استفاده در صنعت تصفیه آب فیلتر کربن فعال است که با جذب آلاینده ها با ذرات کربن فعال کار می کند. عبور آب از فیلتر کربن باعث می شود که آلاینده هایی که رنگ و بوی آب را تغییر می دهند به بدنه فیلتر بچسبند و به آب تصفیه شده اجازه عبور از آن را بدهند. البته لازم به ذکر است که در فیلتر کربن  اکتیو نیز برای تصفیه بهتر کیفیت آب از بستر های سیلیس استفاده شده است.

بستر های کربنی  اغلب در تصفیه خانه های بزرگ استفاده می شود. جریان آب روی بستر کربن باعث می شود که آلاینده ها و ترکیبات آلی با یون های منفی به سمت کربن با بار مثبت جذب شده و روی سطح کربن رسوب کنند. در نتیجه تعداد زیادی از آلاینده های موجود در آب حذف می شوند. توجه به این نکته ضروری است که کربن فعال در تصفیه آب، میکروب ها و میکروب هایی را که باعث تغییر در رنگ و بوی آب می شوند، از بین می برد.

 

مزایای استفاده از فیلتر کربن تصفیه آب

آسان برای تصفیه

تعمیر و نگهداری کم

راندمان جذب آلاینده ها گاهی به 90 درصد می رسد.

مقرون به صرفه

هزینه های عملیاتی به تعویض فیلتر محدود می شود

قابل اعتماد و کارآمد

بهترین روش برای حذف مولکول های آلی بزرگ

قابل استفاده در خانه ها و تصفیه خانه های فاضلاب

به طور موثر کلر، بو و مواد آلی را حذف می کند.

 

فیلتر کربن فعال

فیلترهای کربن فعال معجزه می کنند تا آلودگی ها، بوها و مزه های بد را از آب لوله کشی شما پاک کنند. در زیر یک نمای کلی از نحوه عملکرد فیلترهای کربن فعال، مواردی که حذف می کنند و سایر ویژگی ها ارائه شده است.

 

فیلتر کربن فعال چگونه کار می کند؟

فیلترهای کربن فعال، که گاهی اوقات فیلتر کربن اکتیو نیز نامیده می شوند، حاوی قطعات کوچک کربن، چه دانه ای یا بلوکی هستند که در معرض منافذ بسیار متخلخل هستند. مساحت تنها 4 گرم کربن فعال معادل یک زمین فوتبال (6400 متر مربع) است. همین سطح عظیم است که فیلترهای کربن فعال را در جذب آلاینده ها و سایر مواد بسیار موثر می کند.

هنگامی که آب از فیلتر کربن فعال عبور می کند، مواد شیمیایی به کربن فعال می چسبد و در نتیجه آب خالص تر می شود. اثربخشی به جریان آب و دما بستگی دارد. بنابراین، بیشتر فیلترهای کربن فعال کوچکتر باید با فشار کم و آب سرد استفاده شوند.

فیلترهای کربن فعال علاوه بر مساحت، توانایی حذف آلاینده ها بر اساس اندازه نیز متفاوت است. یک عامل خوب زغال چوب فعال با پوسته نارگیل است که نشان داده شده است که بهترین نتیجه را دارد. زغال چوب فعال همچنین می تواند از چوب یا زغال چوب ساخته شود و به عنوان بریکت زغال فعال یا کربن دانه ای GAC  فروخته شود.

عامل دیگر اندازه ذراتی است که فیلتر اجازه عبور از آن را می دهد، زیرا مانع دوم ایجاد می کند. کربن فعال گرانولی به دلیل اینکه یک ماده متخلخل است محدود نیست. از طرف دیگر کربن فعال به شکل بلوک های کربنی دارای منافذی بین 0.5 تا 10 میکرون است. مشکل کوچکترین اندازه این است که در نتیجه جریان آب حتی با عبور ذرات آب کاهش می یابد. بنابراین یک بلوک کربن معمولی بین 1-5 میکرون است.

 

احیای فیلتر زغال فعال

با گذشت زمان و عملکرد فیلتر کربن فعال، مواد آلی ذرات کربن فعال را جذب کرده و ظرفیت جذب آنها کاهش می یابد. به طور کلی سه راه برای بازسازی فیلترهای کربن فعال وجود دارد: جایگزینی کربن فعال، بازسازی گاز ازن و بازسازی بخار.

 

مزایای فیلتر کربن فعال

راندمان جذب مواد آلی بالا

نصب و مدیریت آسان

حذف رنگ و بو

تحمل فشار بالا

قابل ساخت به صورت دستی و اتوماتیک

پاک شوندگی راحت

هزینه عملیاتی کم

استهلاک کم

هزینه نگهداری کم

 

کاربرد فیلتر کربن فعال

تصفیه خانه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

صنایع غذایی و لبنیات

رنگرزی و صنایع شیمیایی

پیش تصفیه پکیج های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی RO

فیلتر کربن فعال

 

نمای کلی دستگاه فیلتر کربن

فیلتر کربن فعال قابل استفاده برای انواع تجهیزات تصفیه آب برای آب خالص، آب معدنی، آب محصول نوشیدنی و آب فرآیند. به طور عمده شامل: سیستم پیش تصفیه (فیلتر چند رسانه ای، فیلتر کربن فعال، مبدل یونی، فیلتر میکرو متخلخل)، سیستم جداسازی غشایی (اولترافیلتر، نانوفیلتر، واحد اسمز معکوس)، تجهیزات الکترودیالیز، تجهیزات استریلیزاسیون (تجهیزات اشعه ماوراء بنفش، تجهیزات ازن) و غیره می باشد.

 

فیلتر کربن فعال چیست؟

فیلتر کربن فعال یک تجهیزات تصفیه آب است که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان پیش تصفیه سیستم تصفیه آب و نمک زدایی، می تواند کلر باقیمانده را که در مرحله قبلی فیلتراسیون حذف نمی شود جذب کند، که می تواند به طور موثری عمر مفید تجهیزات مرحله بعدی را تضمین کند. بهبود کیفیت آب خروجی و جلوگیری از آلودگی به ویژه جلوگیری از آلودگی مسمومیت با کلر باقیمانده آزاد غشای اسمز معکوس پس از مرحله، رزین تبادل یونی و غیره. در عین حال، مواد آلاینده مانند مواد آلی مولکولی کوچک نشت‌شده از مرحله قبل را نیز جذب می‌کند و اثر جذب و حذف آشکارتری بر روی بوها، کلوئیدها، رنگدانه‌ها و یون‌های فلزات سنگین آب دارد و همچنین اثر آن را دارد. کاهش COD مقدار SDI ورودی RO را می توان بیشتر کاهش داد تا از SDI<5 و TOC <2.0ppm اطمینان حاصل شود.

اصل جذب کربن فعال تشکیل لایه ای با غلظت سطحی متعادل بر روی سطح ذرات آن است. اندازه ذرات کربن فعال نیز بر ظرفیت جذب تاثیر دارد. به طور کلی، هرچه ذرات کربن فعال کوچکتر باشد، منطقه فیلتر بزرگتر است. بنابراین، کربن فعال پودری دارای سطح وسیع و اثر جذب خوبی است، اما کربن فعال پودر شده به راحتی با آب به مخزن آب جاری می شود که کنترل آن دشوار است و به ندرت استفاده می شود. کربن فعال گرانولی به دلیل شکل ذرات به راحتی جریان نمی یابد و ناخالصی هایی مانند مواد آلی موجود در آب به راحتی در لایه فیلتر کربن اکتیو مسدود نمی شود و ظرفیت جذب قوی دارد و حمل و تعویض آن آسان است.

 

ظرفیت جذب کربن فعال

ظرفیت جذب کربن فعال به طور مستقیم با زمان تماس با آب متناسب است، هر چه زمان تماس بیشتر باشد، کیفیت آب فیلتر شده بهتر است. توجه: آب تصفیه شده باید به آرامی از لایه فیلتر خارج شود. کربن فعال جدید باید قبل از اولین استفاده تمیز شود، در غیر این صورت آب سیاه از آن خارج می شود. قبل از بارگیری کربن فعال در فیلتر باید یک اسفنج به ضخامت 2-3 سانتی متر در قسمت پایین و بالا قرار داده شود تا از نفوذ ذرات درشت ناخالصی مانند جلبک جلوگیری شود.پس از 2-3 ماه استفاده، کربن فعال باید اگر اثر فیلتر کاهش یابد جایگزین شود.کربن فعال جدید، لایه اسفنجی نیز باید به طور مرتب تعویض شود.

مخزن تحت فشار فیلتر کربن فعال یک مخزن تحت فشار است که با بالشتک ماسه کوارتز درشت و کربن فعال با کیفیت بالا پر شده است.

لایه ای از غلظت سطح متعادل بر روی سطح ذرات کربن فعال تشکیل می شود و سپس ناخالصی های مواد آلی به ذرات کربن فعال جذب می شود و اثر جذب در مرحله اولیه استفاده بسیار زیاد است. اما با گذشت زمان، ظرفیت جذب کربن فعال به درجات مختلف ضعیف می شود و اثر جذب نیز کاهش می یابد. اگر کیفیت آب در آکواریوم کدر و محتوای مواد آلی در آب زیاد باشد، کربن فعال به زودی عملکرد فیلتر خود را از دست می دهد. بنابراین، کربن فعال باید به طور مرتب تمیز یا جایگزین شود.

 

 

نقاط نصب فیلتر کربن فعال

1. می تواند الزامات سیستم هیدرولیک را برای دقت فیلتر برآورده کند و از ورود ناخالصی های خاص به سیستم جلوگیری کند.

2. عنصر فیلتر باید استحکام کافی داشته باشد و در اثر فشار آسیب نبیند.

3. ظرفیت جریان بزرگ و کاهش فشار کوچک.

4. تمیز کردن و تعویض آسان.

شایان ذکر است که در مرحله اولیه استفاده از کربن فعال (یا در ابتدای کار پس از جایگزینی کربن فعال)، ممکن است مقدار کمی کربن فعال پودری بسیار ریز همراه با جریان آب وارد سیستم تجهیزات اسمز معکوس شده و باعث رسوب گیری در دستگاه شود. کانال جریان غشای اسمز معکوس و ایجاد فشار عملیاتی افزایش، کاهش جریان تراوش و افزایش افت فشار سیستم و بازیابی این اثر مخرب با روش های معمول تمیز کردن دشوار است.

 بنابراین، قبل از ارسال آب فیلتر شده به سیستم RO بعدی، کربن فعال باید برای حذف پودر ریز شستشو شود.

 

مزایا فیلتر کربن فعال

1. راندمان بالا: به طور مداوم به مدت 24 ساعت بدون توقف برای شستشوی معکوس کار کنید.

2. هزینه عملیاتی کم: هیچ پمپ شستشوی معکوس با بالابر بالا و جریان زیاد مورد نیاز نیست.

3. هزینه نگهداری کم: هیچ قسمت چرخشی به جز مواد فیلتر شنی کوارتز در حین کار، نرخ شکست کم و هزینه نگهداری کم ندارد.

4. سرمایه گذاری یکبار مصرف کم: نیازی به امکانات جداگانه مانند مخازن انعقاد و مخازن شفاف سازی نیست، پمپ های بک واش، شیرهای برقی و پنوماتیکی و سایر تجهیزات مورد نیاز نیست، حجم پروژه کم است و سرمایه گذاری یکباره کم است.

5. از دست دادن سر آب کوچک: مواد فیلتر تک و مواد فیلتر به موقع تمیز می شوند، افت سر آب کم است و کل هدررفت ≤0.5 متر است.

6. الزامات کیفیت آب ورودی شل است: می تواند کیفیت آب ورودی با غلظت 150 میلی گرم در لیتر SS را برای مدت طولانی تحمل کند و می تواند تاثیر غلظت 300 میلی گرم در لیتر SS را برای مدت کوتاهی بدون تغییر کیفیت پساب مقاومت کند. اب.

7. کیفیت آب پساب پایدار است و اثر فیلتر خوب است. مواد فیلتر به موقع تمیز می شود، که می تواند خروجی آب با کیفیت بالا و پایدار را بدون نوسانات دوره ای کیفیت آب تضمین کند.

8. بازسازی و گسترش آسان: حالت عملیات واحد اتخاذ شده می تواند به طور انعطاف پذیر تعداد فیلترها را با توجه به تغییر حجم آب افزایش یا حذف کند، که بازسازی و گسترش آن آسان است.

9. ردپای کوچک و ظاهر زیبا: فرآیند تصفیه آب بازیافتی سه مرحله ای سنتی را ادغام می کند و در حدود 70-80 درصد از زمین را صرفه جویی می کند؛ ظاهر زیباتر و فشرده تر است.

 

 

اصل جذب زغال اکتیو

 

زغال اکتیو

در دوران باستان، استفاده از کربن فعال به عنوان جاذب آغاز شد بیشتر مردم می دانستند که زغال اکتیو قدرت تصفیه آب را دارد. اگرچه زغال فعال سابقه طولانی در استفاده برای آلودگی دارد، بیش از 3000 سال طول کشید تا کربن اکتیو بهبود یابد تا آلاینده های قابل مشاهده حذف شوند. در آغاز قرن بیستم، اولین کارخانه تولید کربن فعال به طور عمدی در آلمان، به طور خاص برای صنعت تصفیه شکر ایجاد شد.

 

به همین ترتیب، روش‌های متعددی وجود دارد که مجدداً با استفاده از فیلتراسیون ، دییونیزاسیون، جذب سطحی، اسمز معکوس و تبادل یونی برای ساخت فاضلاب مناسب برای استفاده تکمیلی استفاده می‌شود. جذب با کربن فعال یکی از سیستماتیک ترین و مقرون به صرفه ترین روش ها محسوب می شود. از آنجایی که زغال اکتیو دارای سطح ویژه بزرگ و ریزمنافذ توسعه یافته است، زغال فعال دارای ظرفیت جذب قوی و ظرفیت جذب بسیار زیاد است. اخیراً به دلیل مشکلات مختلف کربن اکتیو بازیافتی، اشتیاق زیادی برای جایگزینی ارزان و مؤثر برای کربن فعال شده است. در فرآیند تولید صنعتی معمولاً از زغال اکتیو به عنوان جاذب استفاده می شود که جاذبی با ساختار ریز متخلخل یکنواخت و سطح بالا از ضایعات گیاهی با شدت تابش است. در کشورهای در حال توسعه، فرآیند تهیه کربن فعال با راندمان بالا به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

در حال حاضر سناریوی آلودگی آب به مرحله هشدار رسیده است. کیفیت آب در بسیاری از نقاط جهان کاهش یافته است. مطالعات مختلف کاربرد کربن اکتیو زیست توده در تصفیه فاضلاب را گزارش کرده اند.

 

انواع مختلف ساخت کربن اکتیو

1.    پودر پوسته نارگی

2.    پوست بادام زمینی

3.    پوست انار

4.    خاکستر پوسته برنج

5.    پوست لیمو و موز

6.    پوسته نارگیل

7.    زغال سنگ

8.    زغال چوب

 

کاربرد زغال فعال

نگرانی در مورد اثرات بهداشتی اجتماعی ناشی از آلودگی محیط زیست در سراسر جهان در سه دهه گذشته افزایش یافته است. اخیراً استفاده از روش های اضافی تصفیه آب به دلیل ساختار متخلخل میکروسکوپی و سطح بالای آن که منجر به حذف آلاینده ها از آب آلوده می شود، بسیار افزایش یافته است و نقش مهمی در چندین آلودگی ایفا می کند.

در سرتاسر جهان، بازارهای بسیار کمی به زغال اکتیو علاقه مند هستند. ارزش بازار زغال اکتیو سالانه 3 میلیارد دلار است.کربن فعال پودری حدود 50 درصد، کربن فعال دانه ای حدود 30 درصد از کل بازار تحت پوشش پلیمرها را تشکیل می دهد و کربن فعال اشباع شده 20 درصد است. برخی از یون های فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم و جیوه در آب های آلوده وجود دارند و بسیار خطرناک و سرطان زا هستند. زغال فعال بهترین منبع برای حذف سموم به شکل فلزات سنگین از آب های آلوده است و زغال فعال نیز به عنوان یک ماده تصفیه کننده به مکانیسم شستشوی هوا برای حذف بخارات و گازها در محیط های تجاری عمل می کند. بنابراین، همانطور که در بالا ذکر شد، تهویه مطبوع ممکن است بهترین وسیله برای مدیریت مشکلات آلودگی هوا و آب باشد که می تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

تولید کربن فعال از منابع پایدار توسط بسیاری از محققان با استفاده از فناوری‌ها و مواد مقرون‌به‌صرفه برای کاربردهای مختلف به روشی سازگار با محیط‌زیست مستند شده است، زیرا زباله‌های صنعتی، خانگی و کشاورزی برای تولید مواد اولیه کربن فعال قابل قبول هستند. الزامات کربن فعال در چندین صنعت، عمدتاً در صنایع آرایشی، دارویی و پزشکی توسعه یافته است.

 

اصل کربن فعال

فیلتر کربن فعال فرآیندی برای رهگیری آلاینده ها در حالت معلق در آب است و ماده معلق رهگیری شده شکاف بین کربن های فعال را پر می کند. اندازه منافذ و تخلخل لایه فیلتر با افزایش اندازه ذرات ماده کربن فعال افزایش می یابد. به این معنا که هر چه اندازه ذرات کربن فعال درشت تر باشد، فضایی که می تواند جامدات معلق را در خود جای دهد بزرگتر می شود. این به صورت افزایش ظرفیت فیلتراسیون، افزایش ظرفیت نگهداری کثیفی و افزایش رهگیری آلودگی آشکار می شود. در عین حال، هرچه منافذ لایه فیلتر کربن فعال بزرگتر باشد، مواد معلق موجود در آب را می توان به لایه بعدی فیلتر کربن فعال عمیق تر منتقل کرد. در شرایط ضخامت حفاظتی کافی، ماده معلق می تواند عملکرد رهگیری به خوبی اعمال می شود و میزان رهگیری آلاینده واحد افزایش می یابد.

 

به بیان دقیق، ظرفیت نگهداری کربن فعال برای جامدات معلق از سطحی است که توسط کربن فعال ارائه می شود. هنگامی که سرعت جریان کم است، ظرفیت فیلتراسیون واحد عمدتاً از اثر غربالگری کربن فعال ناشی می شود، و زمانی که سرعت جریان سریع است، ظرفیت فیلتراسیون از اثر جذب سطح ذرات کربن فعال ناشی می شود. چسبندگی.

 

 اصل جذب کربن اکتیو

با توجه به نیروهای مختلف بین مولکول‌های کربن فعال و مولکول‌های آلاینده در طول فرآیند جذب، جذب را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: جذب فیزیکی و جذب شیمیایی (که به عنوان جذب فعال نیز شناخته می‌شود). در فرآیند جذب، زمانی که نیروی بین مولکول‌های کربن فعال و مولکول‌های آلاینده، نیروی واندروالسی (یا جاذبه الکترواستاتیکی) باشد، جذب فیزیکی نامیده می‌شود؛ زمانی که نیروی بین مولکول‌های کربن فعال و مولکول‌های آلاینده پیوندهای شیمیایی باشد، جذب شیمیایی نامیده می‌شود. . . قدرت جذب فیزیکی عمدتاً مربوط به خواص فیزیکی کربن فعال است و ارتباط چندانی با خواص شیمیایی کربن فعال ندارد. از آنجایی که نیروی واندروالس ضعیف است، تأثیر کمی بر ساختار مولکول های آلاینده دارد، این نیرو همان نیروی پیوستگی بین مولکولی است، بنابراین جذب فیزیکی را می توان با پدیده تراکم مقایسه کرد. خواص شیمیایی آلاینده ها پس از جذب فیزیکی بدون تغییر باقی می ماند.

فرآیند جذب فرآیندی است که در آن مولکول‌های آلاینده به سطح جامد جذب می‌شوند و انرژی آزاد مولکول‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین فرآیند جذب یک فرآیند گرمازا است و گرمای آزاد شده را گرمای جذبی آلاینده می‌گویند. سطح جامد با توجه به نیروهای مختلف جذب فیزیکی و جذب شیمیایی، تفاوت‌های خاصی در گرمای جذب، سرعت جذب، انرژی فعال‌سازی جذب، دمای جذب، انتخاب‌پذیری، تعداد لایه جذب و طیف جذب نشان می‌دهند.

فناوری جذب کربن فعال سال‌هاست در دنیا  و رنگ‌زدایی صنایع دارویی، شیمیایی و غذایی استفاده می‌شود. از دهه 1970 برای تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می شود. عمل تولید نشان می دهد که زغال اکتیو دارای جذب عالی برای ردیابی آلاینده های آلی در آب است و اثر جذب خوبی بر پساب های صنعتی مانند چاپ و رنگرزی پارچه، صنایع شیمیایی رنگ، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی آلی دارد. در شرایط عادی، توانایی منحصربه‌فردی در حذف ترکیبات آلی نشان‌دهنده شاخص‌های جامع مانند BOD و COD در فاضلاب، مانند رنگ‌های مصنوعی، سورفکتانت‌ها، فنل‌ها، بنزن‌ها، کلرهای آلی، آفت‌کش‌ها و محصولات پتروشیمی دارد. بنابراین جذب کربن فعال به تدریج به یکی از روش های اصلی تصفیه ثانویه یا ثالثی پساب های صنعتی تبدیل شده است.

جذب فرآیند آهسته اثر اتصال یک ماده به سطح ماده دیگر است. جذب یک پدیده سطحی است که با تغییرات کشش سطحی و انرژی سطحی مرتبط است. دو قابلیت حرکتی وجود دارد که باعث جذب می شود، یکی دفع آب حلال به مواد آبگریز و دیگری جذب میل ترکیبی جامدات به املاح است. بیشتر جذب در تصفیه فاضلاب نتیجه اثر ترکیبی این دو نیرو است. سطح ویژه و ساختار منافذ کربن فعال مستقیماً بر ظرفیت جذب آن تأثیر می گذارد و هنگام انتخاب کربن فعال باید از طریق آزمایشات با توجه به کیفیت فاضلاب تعیین شود. برای چاپ و رنگرزی فاضلاب، گونه های کربنی با منافذ انتقال توسعه یافته باید انتخاب شوند. علاوه بر این، میزان خاکستر نیز تأثیر دارد. بر ظرفیت جذب کربن فعال تأثیر می گذارد. در محدوده غلظت معین، ظرفیت جذب با افزایش غلظت جاذب افزایش می یابد. علاوه بر این، دمای آب و pH نیز تأثیر دارد. ظرفیت جذب با افزایش دمای آب کاهش می یابد

ساخت کربن فعال و فواید آن

ساخت کربن فعال

کربن فعال ماده متخلخلی است که باید با سوزاندن آن در خلاء بدون اکسیژن به دست آید. به دلیل وجود منافذ ریز زیاد، خواص کربن فعال به دست می آید. تولید کربن فعال به دلیل استفاده از آن در حذف مواد شیمیایی و آلی و آلودگی از محیط از اهمیت ویژه ای برخوردار است. راه های مختلفی برای تولید کربن فعال وجود دارد. تولید کربن فعال بسیار مهم است زیرا این ماده کاربردهای پزشکی و صنعتی خاصی دارد. بنابراین روش های مختلفی برای تولید کربن فعال ارائه شده است. در زیر به برخی از خواص کربن فعال و نحوه تهیه و کاربردهای آن می پردازیم. کربن فعال در بازار موجود است و قیمت کربن فعال تا حد زیادی به کیفیت و شرکت تولید کننده آن بستگی دارد. بسیاری از شرکت ها و تولیدکنندگان مواد شیمیایی کربن اکتیو را تجارت و تولید می کنند.

 

انواع کربن فعال

اگر از بازار خرده فروشی و بازار فروش کربن فعال بازدید کرده باشید، متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از کربن فعال در بازار وجود دارد و قیمت آن نیز متفاوت است. دلیل تنوع زیاد کربن فعال، تفاوت در مواد اولیه اصلی و روش های سخت متفاوت کربن فعال است. کربن تولید شده در خانه معمولا از زغال سنگ ساخته می شود.

در واقع، ماده اولیه قبل از فعال کردن کربن می‌تواند بر خواص فیزیکی و مقدار فعال‌سازی کربن تأثیر بگذارد. کربن فعال گاهی اوقات برای اهداف خاصی تولید می شود. بنابراین مواد اولیه تولید آن باید مناسب باشد.

ساخت فیلترهای کربن هوا و آب نمونه ای از استفاده از کربن فعال است که در آن باید از کربن فعال با کیفیت خوب استفاده شود. بنابراین برای ساخت زغال فعال برای این منظور، زغال سنگ را در محیط خلاء قرار داده و تا دمای 600-900 درجه سانتیگراد گرم می کنند. سپس کربن در معرض مواد شیمیایی مانند آرگون و نیتروژن قرار می گیرد. کربن دوباره در دمای 900-1200 درجه سانتیگراد گرم می شود و در معرض اکسیژن و بخار قرار می گیرد. با استفاده از این روش منافذ ریز زیادی در کربن ایجاد می شود و کربن فعال ساخته می شود.

 

مواد اولیه برای ساخت کربن فعال

1.     استفاده از زغال سنگ

2.     کاربرد کک نفتی

3.     استفاده از قیر

4.     استفاده از ضایعات گیاهی

5.     استفاده از ضایعات کشاورزی مانند پوست و هسته هایی مانند هسته زیتون و غیره.

6.     زغال فعال ساخته شده از پوسته نارگیل

بیشتر کربن‌های فعال مورد استفاده در صنایع ساینده از پوسته نارگیل ساخته می‌شوند. برای صنایع غیر ساینده، کربن فعال را می توان از پوست بادام، هسته زردآلو، هسته هلو و پوست گردو تهیه کرد. کربن های فعال ساخته شده با این مواد دارای ریز منافذ زیادی هستند و برای جداسازی مواد آلی رقیق شده در آب استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که ارزش ید بالای این کربن فعال نشان دهنده بزرگ بودن سطح و ظرفیت جذب قوی است که بسیار خوب است. استفاده از این ماده برای ساخت کربن فعال گرد و غبار کمتر، مقاومت بالا و سختی بالایی دارد.

 

دلایل ساخت کربن فعال

کربن فعال به دلیل منافذ بسیار ظریف و توانایی جذب مواد شیمیایی، به عنوان فیلتر در صنایع مختلف استفاده می شود. از کربن فعال در دستگاه های تصفیه آب برای حذف کلر، طعم و مزه آب استفاده می شود. کربن فعال در صنایع زیر کاربرد دارد.

1.     کاربرد در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

2.     پزشکی

3.     صنایع نظامی

4.     کاربرد در ساخت فیلتر کربن دستگاه های تصفیه آب

5.     فیلتر تصفیه هوا

6.     برای صنعت خودرو

 

مهمترین دلیل برای ساخت کربن فعال

یکی از کاربردی ترین کاربردهای کربن فعال در زندگی روزمره، تصفیه آب است. سیستم های کربن فعال در دستگاه های تصفیه آب خانگی، دستگاه های تصفیه آب شهری، فیلترهای آکواریوم، تصفیه فاضلاب کارخانه های مدرن و غیره استفاده می شود.

برخی از فرآیندهای تولید دارویی نیز از طریق خواص تصفیه‌کننده کربن فعال عمل می‌کنند.

از تولید کربن فعال برای بازیابی عناصر و فلزات گرانبها مانند طلا نیز استفاده می شود.

از این مواد در فیلترهای آب میوه گیری نیز استفاده می شود.

خواص کربن فعال در سیستم های تصفیه هوا و همچنین در خوشبو کننده های مختلف هوا استفاده می شود.

تولید کربن فعال نیز برای حذف رنگ نامطلوب قند انجام می شود.

 

نقش کربن فعال

زغال فعال یک ماده بی خطر با عوارض جانبی کمی است. اما برخی از عوارض ناخوشایند این ماده عبارتند از تهوع و استفراغ، یبوست و مدفوع سیاه. زغال چوب فعال می تواند علائم بیماری های خاص مانند بیماری های ژنتیکی نادری را که بر پوست، روده و سیستم عصبی تاثیر می گذارد، بدتر کند.

زغال فعال خوراکی کوتاه مدت به طور کلی برای بزرگسالان بی خطر است. عوارض جانبی استفاده از زغال فعال یبوست و مدفوع سیاه است.

عوارض جانبی جدی اما نادر شامل کند شدن یا انسداد روده، نارسایی ریه و کم آبی بدن است. زغال چوب فعال نیز احتمالاً در بیشتر بزرگسالان وقتی روی زخم ها استفاده می شود بی خطر است.

نحوه عملکرد رزین سختی گیر

 

رزین های تبادل یون: کاربردها چقدر در تصفیه آب موثر هستند؟

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه عملکرد رزین سختی گیر به صورت کامل آشنا کنیم .رزین تبادل یونی  سطح محلول ترکیب مولکولی بالا، که می تواند واکنش را با واکنش با محلولی از یون ها نشان دهد. آنها یک ساختار ژل یا ماکرو متخلخل سه بعدی دارند. به این مبدل های یونی می گویند.

 

نحوه عملکرد رزین سختی گیر

رزین تبادل یونی رزین ها تبادل کاتیونی (تقسیم شده به اسیدی قوی و اسیدی ضعیف)، تبادل آنیونی (بازی قوی، بازی ضعیف، باز میانی و مخلوط) و دوقطبی هستند. ترکیبات اسیدی قوی - کاتیونی که می تواند بدون توجه به PH جایگزین کاتیون ها شود. اما اسید ضعیف می تواند در مقدار حداقل هفت کار کند. تبادل آنیون به شدت بازی به آنیون های محلول در هر درجه ای از جداسازی در هر مقدار pH تمایل دارد. این، به نوبه خود، از مبدل های آنیونی پایه ضعیف محروم می شود. در این شرایط PH باید 1-6 باشد. به عبارت دیگر، رزین می‌تواند یون‌ها را به تنهایی با آب خیسانده مبادله کند، اما در عوض یون‌هایی را که از قبل پر از گوشت هستند به بدن بدهد. و از آنجایی که H 2 O - ساختار چند جزئی است، باید حق انتخاب یک واکنش شیمیایی را آماده کرد.

 

کاربرد رزین تصفیه آب

رزین تصفیه آب برای نرم کردن آب مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، ترکیب را می توان نمک زدایی و مایع کرد. در این راستا، رزین تبادل یونی اغلب در قدرت استفاده می شود. در هیدرومتالورژی از آنها برای فلزات غیر آهنی و کمیاب استفاده می شود، آنها خالص شده و از طریق عناصر مختلف در صنایع شیمیایی توزیع می شوند. مبدل های یونی همچنین می توانند فاضلاب را تمیز کنند، و آنها برای سنتز آلی - یک کاتالیزور هستند. بنابراین رزین تبادل یونی را می توان در صنایع مختلف استفاده کرد.

 

صنایع صنعتی

در سطح انتقال حرارت می تواند کف ظاهر شود و اگر تنها به 1 میلی متر برسد، مصرف سوخت 10٪ افزایش می یابد. هنوز هم ضرر سنگینی است. علاوه بر این، تجهیزات سریعتر فرسوده می شوند. برای جلوگیری از این امر، باید تصفیه آب را به درستی تنظیم کنید. برای این منظور یک فیلتر با رزین تبادل یونی. این مایع تصفیه شده است که می تواند از مقیاس خارج شود. روش متفاوت است، اما با افزایش تغییرات دما وجود دارد.

 

انواع اصلی رزین ها از نظر عملکرد متفاوت است:

 

      اسیدهای قوی اغلب حاوی گروه های اسید سولفونیک مانند پلی استایرن سولفونات یا PolyAMPS هستند.

      بازهای قوی معمولاً شامل 4 گروه آمینه مانند گروه چهارم کاتیون های آمونیوم هستند. مثال: PolyAPTAC.

      اسیدی ضعیف، معمولا حاوی گروه های کربوکسیلیک اسید هستند.

      به طور ضعیف بازی، معمولا حاوی گروه های آمینه اولیه، ثانویه و سوم هستند. به عنوان مثال: پلی اتیلن ایمین.

 

برخی از کاربردهای رزین تبادل یونی

 

    رزین کاتیون سدیم نه تنها سدیم را جایگزین کاتیون های سختی آب می کند، بلکه سدیم را جایگزین تمام یون های فلزی می کند. برای جوان سازی این نوع رزین ها، کافی است رزین را با آب نمک بشویید تا رزین به شکل اولیه خود بازگردد.

    استفاده از رزین های کاتیونی چه به صورت هیدروژن و چه به صورت سدیم، آهن و منگنز را مانند سایر کاتیون ها حذف می کند، اما از آنجایی که رزین می تواند آلوده باشد، اغلب مشکلاتی پیش می آید و باید به نکاتی اشاره کرد. اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که قبل از استفاده از رزین برای حذف یون های آهن، هوا با آب در تماس نیست، زیرا آهن و منگنز محلول در آب اکسید شده به دلیل مجاورت با هوا نامحلول می شوند. در نتیجه روی ذرات رزین رسوب کرده و باعث آلودگی می شوند. رزینی می شود.

    با استفاده از رزین های تبادل یونی، اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز در جیره خوک ها، مرغ ها و سایر گونه های حیوانی را می توان خالص کرد. با توجه به مقدار کم لیزین در دانه ها به ویژه غلات، تصفیه این اسید آمینه برای نزدیک کردن رژیم غذایی حیوانات به نیاز آنها در مصرف مواد اولیه و غیره حائز اهمیت است.

    حذف سیلیس از آب صنعتی با استفاده از رزین های آنیونی قوی

    حذف آمونیاک از هوا با اصلاح زئولیت طبیعی (کلینولین)

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد